6 verfrissende tips om ook tijdens een hittegolf als een roosje te slapen

6 verfrissende tips om ook tijdens een hittegolf als een roosje te slapen
© Shutterstock

Het kwik stijgt en daar hoor je ons ab-so-luut niet over klagen. Al kan slapen tijdens een hittegolf een uitdaging zijn. Gelukkig helpen deze tips je door die zwoele nachten.

KATOEN IS KEY.

Gers Pardoel mag dan wel in lila lakens van satijn slapen, eigenlijk is dit geen goed idee tijdens zwoele zomerdagen. De stof laat geen lucht door en maakt het alleen maar warmer. Katoen daarentegen is wel een goede keuze, omdat de stof veel meer ademt dan z’n synthetische tegenhangers. Hetzelfde geldt trouwens voor je pyjama: vergeet dat synthetische setje dus en kies voor katoen.

WARMWATERKRUIK WORDT KOUD COMPRES.

Als je in de winter een even grote koukleum bent als ons, heb je vast en zeker wel ergens een warmwaterkruik rondslingeren. Of we gek geworden zijn? Nee hoor, want het is de bedoeling die te vullen met koud water en in de diepvries te leggen. Neem ‘m ’s avonds mee in bed et voilà, de hele nacht een fris gevoel.

VVVVVVVENTILATOR.

Een ventilator zorgt niet alleen voor een fris tochtje in de kamer, muggen zijn er geen fan van en gaan hun avondmaal daardoor liever ergens anders zoeken. Belangrijk is wel dat je de ventilator strategisch bij een open raam plaatst zodat ie koude lucht binnen kan blazen, anders blaas je gewoon warme lucht in het rond.

OF! Laat de ventilator langs een bevroren pak groenten of waterfles blazen voor extra koude lucht.

LAKENS IN DE DIEPVRIES.

Stop je lakens – en dan hebben we het niet over je dekbed ofcourse – en je pyjama in een plastiek zak en in de diepvries. Haal ze er net voor je gaat slapen terug uit en je hebt een zalig fris(se) bed en pyjama om in te slapen.

Er zijn ook veel mensen die een natte handdoek in bed leggen, maar buiten een fris gevoel is dit niet bijzonder aangenaam aangezien alles dan nat wordt.

EEN KOUDE – NOPE – WARME DOUCHE.

Je leest het goed! Draai die kraan helemaal richting rood en laat je lichaam even stomen in de badkamer. Vreemd genoeg werkt dit net beter dan een koude douche, omdat je lichaam bij een koude douche z'n best zal doen om terug op te warmen. Hetgeen we dus net niet willen. Logisch, toch?

EET LICHT, DRINK WATER.

Vermijd pizza’s, frieten en andere vettige maaltijden. Ze gunnen je spijsvertering geen rust, want je lichaam moet alle calorieën in één keer verbranden en dat zorgt voor een oncomfortabel, warm gevoel. Drink ook veel water – nee, ijsblokjes in een cocktail tellen niet – zodat je voldoende gehydrateerd bent ’s nachts. Alcohol is dus een no-go, dat bezorgt je enkel zweetaanvallen en onrust. Ga voor een homemade ice tea of verse pink lemonade.